Raadspraat: Parkeren, parkeren, parkeren

Gepubliceerd 11 juli 2023 16:00 uur. Tekst Albert Holtland. Foto's: Piet Bergstra

Wat is er al veel gezegd over parkeren in Kampen. Parkeren in de binnenstad, parkeren aan de randen van de stad, aanleg van parkeermagneten, betaald parkeren, parkeren voor bewoners, autoluw maken van de binnenstad, noem maar op. Wat willen we nu eigenlijk? Afgelopen woensdag sprak de commissie er maar weer eens over.

 

De meeste Kampenaren, maar ook de binnenstadbewoners en binnenstadondernemers willen graag een goed bereikbare en een gezellige binnenstad. Geen binnenstad waar zoekverkeer zich een weg baant om maar ergens een parkeerplaats te vinden. Horecaondernemers willen graag ruimte voor terrasjes. In de stad en zeker ook aan de IJssel.

 

Meer dan eens is genoemd dat de auto’s langs de IJsselkades weg zouden moeten zodat er een boulevard-achtig idee ontstaat. Lekker wandelen langs de kades en genieten van de directe relatie met het water. Zo ook aan de Burgwal en Vloeddijk, weg met dat blik daar en laten we ook de Burgel nog eens schoonmaken, zodat ook daar de interactie met het water kan komen.

 

Parkeergarage Bovenhaven
Parkeergarage Bovenhaven

De zaterdagmarkt ziet het wel zitten om voor vast op de Nieuwe Markt te blijven, maar dan wel op een opnieuw ingericht plein, geen ruimte meer voor auto’s. De binnenstad verder autoluw maken betekent gewoon minder auto’s toelaten en dat kan o.a. bereikt worden door minder parkeerplaatsen aan te bieden.

 

Maar we hebben ook te maken met bewoners en winkels in de stad. Bewoners willen graag met hun auto zo kort mogelijk bij hun woning parkeren en de winkeliers in de binnenstad willen hun klandizie niet verliezen als de binnenstad (en dus hun winkel) niet meer goed per auto bereikbaar is. Maar wat dan?

 

Waar is ruimte om wel te parkeren op loopafstand van de binnenstad? We hebben een parkeergarage Buitenhaven die vrijwel volledig benut wordt door bewoners van Brunnepe, bewoners van de binnenstad, werknemers in de binnenstad. Soms zijn er een paar plekken vrij voor bezoekers van de binnenstad. Het Meeuwenplein is vaak volledig bezet.

 

Het Burgemeester Berghuisplein is redelijk ver vanaf de binnenstad, maar wordt goed gebruikt. De parkeerplaatsen op het Bolwerk/Buitenwacht terrein worden binnenkort beter zichtbaar bij de herinrichting, maar dan zijn we ook zo’n beetje klaar. Meer (parkeer)ruimte is er niet op loopafstand van de binnenstad. En toch willen we meer. 

 

Kop Spoorlanden
Kop Spoorlanden

Bij het verder autoluw maken van die binnenstad hoort wel dat er meer parkeerplaatsen aan de randen aangelegd moeten worden. Op loopafstand. Voor bezoekers van de binnenstad, voor het winkelend publiek, voor bewoners die geen parkeerplaats (meer) hebben en ook voor mensen die werken in de binnenstad. Is er dan niets meer waarmee we onze parkeervoorzieningen kunnen uitbreiden?

 

De Bovenhavenstraat misschien? De grond is geen eigendom van de gemeente en in het bestemmingsplan is daar “wonen” voorzien. Een parkeerplaats daar maken zit er niet in. Maar er is nog een andere locatie die wel mogelijkheden biedt.

 

De zgn. “Kop Spoorlanden” langs de Zwolseweg. Een plek waar vroeger Van Gend & Loos was gevestigd, waar een goederenoverslag heeft gestaan en waar een abattoir was gevestigd. Een flinke strook grond die nu nog steeds de bestemming “industrie” heeft, maar waar geen industrie meer aanwezig is. Een strook grond die in bezit is van ontwikkelaars die er “een goudkust van Kampen” zouden willen ontwikkelen. Mooi wonen en uitzicht op het stadsfront.

 

Maar ook het laatste stukje grond wat op loopafstand van de binnenstad is gelegen. Waar je zo naar de binnenstad toeloopt, over de mooiste brug van Nederland en al kijkend naar het mooie stadsfront. Vanaf de Kop Spoorlanden naar de Plantage is korter dan vanaf het Burg. Berghuisplein naar de Plantage!

 

Parkeerplaats Van Heutszplein.
Parkeerplaats Van Heutszplein.

Gemeente let op uw zaak! Laat dat stukje niet ook volbouwen met (dure) appartementen. Het is uw laatste mogelijkheid om uw binnenstad verder autoluw te maken en toch parkeerplaatsen te maken op loopafstand van de binnenstad. Parkeerplaatsen voor bewoners, bezoekers en werknemers. Geeft u dat stukje weg voor woningbouw dan is er geen parkeervoorziening meer te maken op loopafstand van de binnenstad als alleen onder de grond. En we weten wat dat kost!    

 

Albert Holtland, commissielid Ruimte